Urinveisinfeksjon (UVI) - blærekatarr – blærebetennelse

Urinveisinfeksjon (UVI) - blærekatarr  – blærebetennelse

Gjentagende urinveisinfeksjoner var årsaken til at 82 år gamle Marit Bødtker tok kontakt med osteopat Hilde Vermedal ved OK klinikken på Majorstua i Oslo. Hun fikk osteopati anbefalt av logoped Ragnhild Skard som hadde hatt god erfaring med å sende sine pasienter til osteopaten.

Blærebetennelse
Marit som for øvrig er en meget sprek og oppegående person var veldig plaget med urinveisinfeksjoner (UVI) og symptomer som lignet på denne tilstanden. Hun måtte ofte ta turen til toalettet siden trangen til å late vannet  til stadighet var påtrengende. Det frustrerende var at selv om hun gikk på toalettet kom det lite urin ut. Uken før hun startet osteopatbehandlingen hadde hun vært hos legen og fått konstatert at det ikke var bakterielt. Hun prøvde derfor tranebær, men slet allikevel fortsatt med plager som minnet henne om blærebetennelse.

Marit forteller videre at hun har slitt med dette i minst 5 år. Moren hennes hadde også lignende problemstilling, så legen mente det var en genetisk plage hun slet med.

Plagene hun bakset med var en slags oversensibilitet i kroppen når hun tisset, svie og hyppig vannlating, hun måtte ofte hver halve time på do, men med dårlig resultat. Det var lite urin som kom ut. Hun brukte Hiprex som har en bakteriehemmende funksjon, og som er med på å opprettholde en sur urin. Allikevel fikk hun gjentagende blærebetennelser, noe som var svært frustrerende for henne.

Osteopatisk tilnærming ved blærekatarr

Etter en full osteopatisk undersøkelse viste det seg at det var en god del anspente bløtdeler i bekkenbunnen og rundt blæren, i tillegg til stivhet i selve bekkenet og hele ryggen.  Osteopaten satte inn tiltak for å bedre funksjonen i ledd, bekkenet, hun tøyde bindevevstrukturer rundt hele blæren både ovenfra, langs siden og fra bekkenbunnen. Resonneringen bak tiltakene var å skape forbedret fleksibilitet og dermed bedre blodsirkulasjon og drenasje rundt blæren og nervene som sender impulser til området.

Osteopat Hilde Vermedal forteller at kroniske vevspenninger i og rundt blæren gjør at blæreveggen blir så anspent at det skal lite urin til før hjernen får beskjed om at den må tømmes, noe som skaper en hyppig trang til toalettbesøk. Anspentheten i vevet i området gjør at blodsirkulasjonen blir nedsatt slik at det blir lettere for bakterier å slå rot, og blærekatarr kan være et faktum, eller cystitt som det også kalles på fagspråket. Ved å legge forholdene til rette slik at kroppens lymfe- og sirkulasjonssystem forbedres gjennom økt fleksibilitet i vev og ledd vil nok mange med lignende problemstilling oppnå en forbedret eller tilfredsstillende effekt på tilsvarende tilstander, fortsetter Vermedal.

Osteopatibehandling ved kronisk urinveisinfeksjon
Da Marit kom til den sjette osteopatibehandlingen var hun henrykt over resultatet. Hun hevdet at det hadde gått så bra at hun ikke engang tenker over det når hun tisser. Det kan gå over 4 timer mellom hver gang, fortalte hun, og hun hadde sovet gjennom hele natten dagen før hun storfornøyd kom til oppfølgings-timen.  Hun kvitret videre at hun allerede fra starten av behandlingsforløpet raskt følte at behandlingen hjalp, og er så fornøyd med at urinveiene ikke lenger har et slikt hovedfokus i hverdagen og om natten i livet hennes. Hun sier hun er evig takknemlig for den enormt forbedrede livskvaliteten hun har oppnådd ved å ta osteopati, og legger til at osteopater er toppers!

Flere Blogg-innlegg

Oppdag hvordan osteopati kan lindre stress og angst: En vei til bedre livskvalitet og søvn!

Fantastiske nyheter for alle som lever med Parkinson sykdom!

Osteopatisk behandling ved kvinnerelaterte plager
Osteopati og kvinnehelse er det store interessefeltet til osteopat Ingrid Bjørklund ved OK klinikken på...