Osteopati og kvinnehelse

Osteopatisk behandling ved kvinnerelaterte plager
Osteopati og kvinnehelse er det store interessefeltet til osteopat Ingrid Bjørklund ved OK klinikken på Majorstuen. De vanligste tilstandene hun behandler hos kvinner er:

Ryggsmerter hos kvinner:
Osteopater kan behandle ulike årsaker til ryggsmerter, inkludert muskelspenninger, skjevheter i ryggraden, utstrålende smerter som isjias, korsryggsmerter, og problemer med mellomhvirvelskivene som for eksempel prolaps.

Graviditetsrelaterte plager:
Osteopatisk behandling kan bidra til å lindre rygg- og bekkensmerter på grunn av blant annet bekkenlåsninger/bekkenløsning, og andre muskel- og skjelettproblemer som kan oppstå under graviditet.

Osteopati hjelper ved menstruasjonssmerter:
Noen kvinner opplever muskel- og skjelettsmerter og spenninger under menstruasjonen, som osteopatisk behandling kan bidra til å lindre.

Postpartumperioden - barselperioden:
Dette er den perioden etter en fødsel hvor en kvinne og kroppen hennes kommer seg/gjenoppretter seg. Den kalles også barselperioden. Den kan vare i flere uker til måneder avhengig av individuelle faktorer og eventuelle komplikasjoner under fødselen.
Ingrid kan hjelpe kvinner med å komme seg etter en fødsel ved å ta opp eventuelle muskel- og skjelettproblemer som kan ha utviklet seg under graviditeten eller som har oppstått på grunn av fødselen. Eksempler på dette kan være bekkenplager, ryggsmerter, smerter under samleie eller urinlekkasjer.

Smerter i underlivet:
Har du brennende, sviende smerter i underlivet og syntes det er vondt med samleie og/eller tampong? Ingrid hjelper deg gjerne.

Urinlekkasje og osteopatibehandling:
Mange kvinner sliter med å holde på urinen når de hoster, nyser eller hopper. Dette kommer gjerne etter barnefødsler og skyldes som oftest spenninger i kjølvannet av fødsler og graviditet.

Leddsmerter:
Osteopatisk behandling kan være gunstig for smertefulle tilstander i ledd.

Hodepine og migrene:
Ingrid behandler spenningshodepine og migrene ved å adressere muskel- og skjelettubalanser og spenninger i nakke og skuldre. Ingrid understreker imidlertid at det er viktig å ta hele kroppen med i betraktningen da årsaken til en spenningshodepine kan komme fra helt andre deler av kroppen enn bare nakken og skuldrene.

Fordøyelsesproblemer:
Selv om det ikke er spesifikt for kvinner kan osteopatisk behandling ofte bidra til å lindre fordøyelsesbesvær ved å adressere bindevev, samt muskler og ledd som kan være med på å forstyrre nerveimpulsene frem til de indre organene slik at mage- og fordøyelsesproblemer kan oppstå.

Sliter du med lignende problemer som ovennevnt  kan vi anbefale en konsultasjon hos Ingrid Bjørklund. Da er du i de beste hender.

Les mer om Ingrid her: Vulvodyni eller vaginisme, har du smerter i underlivet? - OK klinikken

Flere Blogg-innlegg

Oppdag hvordan osteopati kan lindre stress og angst: En vei til bedre livskvalitet og søvn!

Fantastiske nyheter for alle som lever med Parkinson sykdom!