Anatomy Trains, ATS, en manuell terapi - bindevevsmassasje

Anatomy Trains, ATS, en manuell terapi-form, en slags bindevevsmassasje

Anatomy Trains, ATS, er en form for hands-on behandling, manuell terapi, som fokuserer på fascien som er bindevevet i kroppen.

Bindevevsbehandling - bindevevsmassasje

Denne form for behandling eller tilnærming til en person med plager og smerter er basert på det faktum at bindevev er et vev som støtter og binder sammen alt vev i menneskekroppen. Forstyrrelser eller ubalanser i dette fascielle nettverket kan føre til smerte, funksjonssvikt og nedsatt bevegelighet. Anatomy Trains er utviklet av Thomas Myers og presenterer en unik kartlegging av de fasciale og myofasciale koblingene i menneskekroppen.

På OK klinikken er det fysioterapeut Janusz Tarasiuk som har etterutdannet seg innen ATS.

Målet med ATS og bindevevsbehandlingen er å lindre smerte, forbedre holdningen og fleksibiliteten i kroppen

Målet med  Anatomy Trains er å reetablere, justere og balansere kroppen ved å forlenge bindevev som er innskrumpet og for kort, og reposisjonere bindevevet så de forskjellige lagene glir godt i forhold til hverandre. Denne tilnærmingen vil øke bevegeligheten og  holdningen forbedres.

Gjennom en serie av bindevevsbehandlinger bruker Janusz praktiske hands-on teknikker for å strekke og manipulere fascien, med sikte på å forbedre livskvaliteten fordi blodsirkulasjonen økes, bevegeligheten fremmes, smerte, nummenhet og prikkinger i armer og ben dempes, og irritasjoner og betennelser reduseres eller oppheves som igjen forbedrer smerte.
Denne terapien handler ikke bare om å adressere spesifikke symptomer, men er en helhetlig tilnærming som søker å forbedre det generelle velværet og trivselen.

Målet man søker gjennom bruk av ATS-teknikker er å identifisere myofasciale (bindevevet rundt muskulaturen) baner. Dette er veier som belastning og spenning kan bevege seg og spre seg gjennom kroppen.

Ved å forstå hvordan dette kan bre om seg i kroppen, kan vår fysioterapeut Janusz Tarasiuk adressere de grunnleggende årsakene til muskel- og skjelettproblemer i stedet for bare å behandle lokale symptomer. Denne tilnærmingen kan være spesielt gunstig for personer som ikke har funnet lindring gjennom mer konvensjonelle og vanlige  terapiformer.  ATS er en egnet behandlingsform som passer for folk i alle aldre uansett hvor god form de er i eller ikke.

ATS er godt ved idretts-skader og for folk som sliter med kroniske muskel- og skjelettplager

Det har vist seg å være gunstig for idrettsutøvere med skader, eller som ønsker å forbedre ytelsen, individer som er under rehabilitering etter skader, og for de som ønsker å forbedre sin generelle helse og velvære. Det er også veldig godt egnet for folk med kroniske plager som er vanskelige å bli kvitt.

Bindevevsmassaje – hvor mange ganger trenger jeg denne formen for behandling?

Pasienter går vanligvis gjennom en serie på 10 til 12 økter, hver med ofte fokus på ulike deler av kroppen for å oppnå en omfattende og presumtivt varig effekt. Prosessen kan være både fysisk og følelsesmessig transformativ, siden den ikke bare endrer kroppens struktur, men kan også påvirke hvordan individer føler seg, og om hvordan de opplever sin egen kropp avslutter Janusz med.

Flere Blogg-innlegg

Oppdag hvordan osteopati kan lindre stress og angst: En vei til bedre livskvalitet og søvn!

Fantastiske nyheter for alle som lever med Parkinson sykdom!

Osteopatisk behandling ved kvinnerelaterte plager
Osteopati og kvinnehelse er det store interessefeltet til osteopat Ingrid Bjørklund ved OK klinikken på...