Vondt i bekken og hofte

Har du vondt i bekken og hofter? Det kan være flere årsaker til dette. Hofte- og bekkenrelaterte plager kan ofte ha en sterk sammenheng med hverandre. Kiropraktikk er en velegnet behandlingsform for bekken- og hofterelaterte plager.

Bekkenet er på mange måter fundamentet i kroppen og et viktig senter for å skape best mulig beveglighet i kroppens andre funksjoner så som ryggen og beina. Bekkenet og hoftene henger sammen og er avhengige av hverandre for å oppnå en optimal kroppsfunksjon. Dersom du opplever plager i hofter eller bekken er det viktig at du foretar en undersøkelse hos for eksempel kiropraktor slik at de kan finne årsaken til smertene. Gjennom en grundig undersøkelse vil kiropraktoren ved vår klinikk på Majorstuen i Oslo kunne legge til rette et optimalt behandlingstilbud for akkurat dine plager.

Noen av de vanligste årsakene til smerter i bekken og hofter kan være slitasjeskader. Eldre mennesker kan også oppleve å få slitasjegikt, noe som oppstår ved at det forekommer gnisniger mellom hofteskålen og lårbeinets hoftekule. Videre kan dette lede til forkalkninger som vil gi stivhet og dårlig bevegelighet i hofter og bekken. Skjevt og stivt bekken kan også være vanlige årsaker til hoftesmerter. Når bekkenet ikke fungerer optimalt kan plagene forflytte seg og forårsake smerter i ryggen, setet og stråle ned til bena.

Smerter i hofter og bekken kan også komme av betennelse fra muskler, sener eller leddbånd. Betennelsen vil skape irritasjon, og smerter, som gjerne kan spre seg nedover til setemuskulatur, lysken og hoftene. Andre årsaker til smerter i hofter og bekken kan oppstå dersom du har forskjellig lengde på bena eller dersom du har fått senskader etter et fall eller slag mot hofteområdet. Et fall kan ved flere tilfeller skape nedsatt bevegelighet i hofteleddet.  Nedsatt bevegelighet i hofter og bekken kan rettes opp gjennom enkel manipulasjon hos kiropraktor eller osteopat. Dersom du opplever vedvarende stivhet og bevegelseshemming vil en kombinasjon av flere behandlingsformer være med på å skape en optimal behandling og gjenopprette normal bevegelsesfunksjon. Våre kiropraktorer har mulighet til å henvise deg internt til våre fysioterapeuter, osteopater, akupunktører eller massører. Våre kiropraktorer kan også henvise deg videre til spesialist eller røntgen/MR dersom det vil være behov for det.

Våre kiropraktorer er opptatt av å gi deg en helhetlig behandling. Dette vil si at de i tillegg til behandling vil gi deg råd og veiledning til øvelser som kan være med på å redusere og forebygge plager i hverdagen.

Ønsker du å sette opp en time hos en av våre terapeuter, ta kontakt med oss på 23 21 38 00 eller sett opp en time via vårt online bookingsystem.