Smerter i skulder, skulderblad og bryst

Smerter i skulder og bryst er en utbredt plage. De vanligste årsakene til smerter i skuldrene eller bryst er overbelastning eller senebetennelse. Våre fysioterapeuter kan hjelpe deg med å finne årsaken til dine plager og gi deg rett behandling.

Fysioterapi og osteopati er en behandlingsform som egner seg godt for behandling av smerter i skuldre, skulderblad og brystryggen. Fysioterapi kombinerer behandling og opptrening for å lindre smerter og for å gjenoppta normal bevegelighet og kroppsfunksjon raskest mulig. Fysioterapeutene benytter også ulike behandlingsteknikker og massasjeteknikker for å optimalisere bevegelsesfunksjonen.

Smerter i skulderen og behandling hos fysioterapeut

Smerter i skulderen er lokalisert rundt skulderleddet eller leddet mellom krageben og skulder. Det kan være flere årsaker til at smerter i skulderen oppstår. Som nevnt er senebetennelse i skulderen den vanligste årsaken. Senebetennelse oppstår ved irritasjon i senen som vanligvis kommer av overbelastning eller stivhet flere steder i kroppen. Smertene kan oppstå på grunn av statisk arbeid, dårlig arbeidsstilling eller ved tunge løft.

Bursitt eller betennelse på slimposen kan også gi smerter i skulderen, ofte medfulgt av nedsatt bevegelsesevne og stivhet. Smerter kan også oppstå dersom nerver eller annet vev i skulderleddet kommer i klem. Dette kan ofte skyldes idrettsskader hvor skulderen har en aktivt del, som for eksempel ved tennis, styrkeløft, volleyball eller lignende idretter. Videre kan smerter oppstå gjennom ulykkeshendelser som fallskader eller ved at man får skulderen ut av ledd. Ved idrettsskader vil opptrening hos fysioterapeut være optimalt for å komme deg raskest tilbake etter skaden og for å få trent opp muskulatur og balanse.

Smerter mellom skulderbladene og behandling hos fysioterapeut

Gjentagende belastning på ryggsøylen og muskulaturen i løpet av dagen er en av årsakene til at smerter mellom skulderbladene ofte er et vedvarende og et gjentagende problem. Hverdagen preges av mye stillesitting og en statisk arbeidssituasjon. En fremoverbøyd holdning og høye skuldre kan skape stram muskulatur i ryggen som igjen vil gi ubehag og smerter.

Smerter mellom skulderbladene kan også komme av prolaps eller en låsning i nakke eller brystryggen. Smertene knyttet til en låsning vil kunne oppstå på grunn av at muskelspenningene øker rundt problemområdet. Skuldersmertene kan også komme av stramhet i bindevevet rundt organer som igjen strammer på nerver og muskulatur. Ved prolaps eller ved en låsing i ryggen vil kiropraktikk være nyttig. Les mer om hvordan en kiropraktor kan hjelpe deg med dine ryggproblemer her.

Smerter i brystet og behandling hos fysioterapeut

Smerter i brystet kan ofte oppstå i en stressende hverdag ved at man ofte maser og anstrenger seg. Smertene er ofte ufarlige, men frykten for at det er en alvorlig sykdom kan føre til at smertene forverres på grunn av økt anspenthet. Smerter i brystmusklene som er relatert til overanstrengelser i musklene eller slitasje på musklene kjennetegnes ofte ved at de kommer tydeligere frem når du forholder deg rolig og avslappet. Det er kan dermed være vanskelig å tenke seg at disse smertene har sitt opphav fra en stresset hverdag.

Smerter i brystet kan også stamme fra muskel- og skjelettrelaterte smerter i ryggen. Plager som har sitt utgangspunkt mellom skulderbladene kan spre seg opp til nakken, frem til brystet og ut i armene.

Smerter i brystet kan imidlertid ved enkelte tilfeller være akutte og farlige. Smerter som oppstår plutselig og uten en naturlig årsak, som et fall eller slag, kan være et kjennetegn på en akutt og alvorlig sykdom. Dette er dermed smerter man ikke skal ta lett på. Våre terapeuter vil under enhver tvil henvise deg videre til lege eller sykehus dersom de anser dette som hensiktsmessig.

Hva er rett behandlingsform?

Ved smerter i skulderen er det viktig å oppsøke hjelp. Smertene kan ofte forverres dersom skulderen brukes aktivt i hverdagslivet. Våre fysioterapeuter vil ved en førstegangskonsultasjon gå igjennom din sykdomshistorie, samt foreta grunnleggende fysiologiske undersøkelser, og på denne måten kunne stadfeste hvor problemet ligger og hva som er rett behandling. Det finnes flere behandlingsformer for å bedre smerter mellom skulderbladene. Fysioterapi er en behandlingsform som kan skape økt bevegelighet og mindre smerter. Videre kan manipulasjon og mobilisering av ryggsøylen, hos en kiropraktor eller osteopat, bli brukt for å bedre funksjonen. Selv om behandling hjelper mot smerter og bedrer pasientens tilstand, er råd angående holdning, øvelser, pusteteknikker og generell bevisstgjøring viktig for at plagene skal bli borte. Våre fysioterapeuter er dyktige og erfarne med rådgivning vedørende opptrening og tilrettelegger treningsopplegg som kan utføres utenfor behandlingssituasjonen.

Alle våre terapeuter på klinikken på Majorstuen i Oslo har et tett samarbeid, og dersom det vil være behov for behandling innenfor kiropraktikk, osteopati eller fysioterapi så kan vi hjelpe deg. Ta kontakt med oss på telefon 23 21 38 00  eller sett opp en time via vårt online bookingsystem.