Revmatisme

Revmatisme er en kronisk diagnose som medfører plager som smerter og stivhet i ledd og muskler. Enkelte kan ha voldsomme plager, mens andre lever gode liv med diagnosen. Tilrettelagt behandling kan for enkelte hjelpe med å lette og forbedre plagene knyttet til revmatisme.

Revmatisme er en fellesbetegnelse på nærmere 200 ulike diagnoser som alle rammer bevegelsesapparatet. Dette er kroniske diagnoser som påvirker ledd og muskler. Huden, lungene, slimhinner og andre organer kan også rammes av diagnosen. Revmatisme kan deles inn i to hovedgrupper: betennelsessykdommer og slitasjesykdommer. I følge Norsk Revmatikerforbund så har omtrent en femtedel av befolkningen plager eller problemer med ledd- og muskelsmerter. Dette kan både være kronisk eller komme periodevis.

Grundig undersøkelse

Viser du tegn til revmatisme er det viktig å gjennomføre en grundig undersøkelse. En slik undersøkelse er omfattende og tar for seg kartlegging av din sykehistorie, en fysisk undersøkelse og eventuelle tilleggsundersøkelser. Ved enkelte tilfeller kan det være behov for å foreta MR, CT eller andre tilleggsundersøkelser. Det er revmatologer som utfører disse undersøkelsene og som kan stille diagnosen.

Revmatisme omfatter blant annet sykdommer som:

• Artrose
  • Leddgikt
  • Fibromyalgi
  • Sjøgrens syndrom
  • Bektherev
  • Sklerodermi
  • Lupus

Revmatisme er veldig individuelt. Enkelte kan være sterkt plaget, mens andre fungerer godt i hverdagslivet. Dersom du plages mye med stive ledd og vond muskulatur vil en konsultasjonstime hos en av våre terapeuter kunne gi deg hjelp til hvordan du kan takle plagene bedre i hverdagen. Fysioterapi er kanskje den vanligste behandlingsformen for revmatikere. Våre fysioterapeuter hjelper deg med å sette opp øvelser og instruksjoner som vil kunne øke bevegeligheten og redusere plagene. Andre behandlingsformer har også vist seg effektfullt, dette kan være kiropraktikk, osteopatiakupunktur eller massasje. Både kiropraktorer og osteopater arbeider mye med å gjenopprette en normal funksjon i bevegelsesapparatet. Våre osteopater er spesielt opptatt av å se på sammenhengene i kroppen, og arbeider med å finne årsaken til smertene dine.

Ring oss for å sette opp en time på 23 21 38 00 eller sett deg opp på en time via vårt online bookingsystem.