Ørebetennelse

Ørebetennelse er en infeksjon i mellomørets slimhinner og er veldig vanlig, spesielt hos små barn. Mellomørebetennelse kan være svært vondt, men hos de fleste går infeksjonen over etter et par dager. Infeksjonen skyldes enten virus eller bakterier.

Mellomørebetennelse hos små barn

Mellomørebetennelse kan ofte oppstå hos små barn fordi øretrompeten, (rør som forbinder svelget med mellomøret) som har som oppgave å drenere det indre øret, er mer vannrett, kortere og kan ha en slappere åpning. Det er mange årsaker til at barn utvikler en ørebetennelse, men en umoden øretrompet i kombinasjon med et svakt immunsystem er sett på som en av de viktigste årsakene til mellomørebetennelse.
Ørebetennelsen oppstår ofte i forbindelse med en forkjølelse. Forkjølelsen forårsaker at øretrompeten tetter seg. Slim og bakterier/virus blir fanget inne i mellomøret og det kan oppstå en betennelse. Noen ganger sprekker trommehinnen på grunn av slimet som bygger seg opp i mellomøret, og det vil renne væske ut av øret.  En rift i trommehinnen vil gro av seg selv i løpet av et par dager.

Hvis et barn har fått ørebetennelse for første gang er det ingen grunn til å ta med barnet til behandling hos en osteopat, men hvis denne problematikken blir kronisk, kan det være en dysfunksjon i muskel-skjelett-systemet som hindrer at kroppen kan lege seg selv. En osteopat kan også gi gode råd til foreldre i form av dreneringsteknikker som kan anvendes hjemme, for å unngå et kronisk forløp. På helsebibliotekets sider blir det anbefalt smertestillende som paracetamol og ibuprofen, som kan lindre smerten og gjør at barnet føler seg bedre.  – Og husk de fleste barn blir symptomfrie etter bare et par dager.

Hvis tilstanden til barnet forverrer seg etter et par dager (3 dager) - alltid ta kontakt med fastlegen!

Ønsker du å komme i kontakt med en av våre osteopater angående mellomørebetennelse eller ønsker du å sette opp en time? Ta kontakt med oss på telefon 23 21 38 00  eller sett opp en time via vårt bookingsystem.