Kjevespenninger

Kjevespenninger og anspent kjeve er en mulig årsak til hodepine, svimmelhet, øresus og smerter i nakke og skuldre. Rett behandling av plagene kan føre til forbedring og mindre spenninger. Våre osteopater har lang erfaring og kan hjelpe deg med rett behandling.

Årsaker til spenninger i kjeven

Kjevespenninger kan forårsake ulike former for plager. Man kan dele opp problemer i kjeven i to hovedgrupper:

• Akutt kjevelåsning
  • Dysfunksjoner

Akutt kjevelåsning kan for eksempel komme etter en bilulykke, eller ved et fall eller slag mot kjeven. Dysfunksjoner i kjeven kan ha flere årsaker. Dysfunksjoner kan komme av feil bittstilling, slitasje, stress, at du skjærer tenner eller dersom du har problemer med den øvre nakkeregionen. Dette kan føre til smerter i og rundt kjeveleddet. Noen kan også oppleve klikking eller knepping i kjeveleddet.

Plager med kjeveleddet er vanlige og man kan oppleve utstrålende smerter til øret, kinn, underkjeven og tinning. Enkelte kan også oppleve svimmelhet og ubalanse, og nedsatt evne til å gape. Gjennom en undersøkelse av kjeveleddet kan man finne områdene som er plaget gjennom for eksempel lette trykk.

Først blir det gjort en grundig undersøkelse av kjeven, hvor problemet blir lokalisert og hvilken behandlingsform som er nødvendig. En akutt kjevelåsning i den fremste delen av leddet vil vise symptomer som nedsatt bevegelse hvor pasienten ikke kan åpne munnen uten å få sterke smerter i kjeven (ledd og leddbåndsmerte), samt en forskyvning av kjeven til den siden hvor smerten kjennes. Ved akutt låsning kan man ved hjelp av behandling rette opp feilstillingen og normalisere funksjonaliteten. Ved enkelte tilfeller kan man også behandle kjevemuskler, hals- og nakkemuskler for å redusere smerte og stramhet.

Osteopaten behandler kjevelåsninger
Ved behandling hos osteopat vil det først bli gjort en grundig undersøkelse av kjeven, hvor problemet blir lokalisert og osteopaten finner frem til rett behandlingsform. For eksempel en akutt kjevelåsning i den fremste delen av leddet vil vise symptomer som nedsatt bevegelse hvor pasienten ikke kan åpne munnen (max 25mm), med sterke smerter i kjeven(ledd og leddbåndsmerte), samt en forskyvning av kjeven til den siden hvor smerte i kjeven føles.

Normalisering av kjevens muskler
Ved akutte kjevelåsninger behandler osteopaten selve leddet i kjeven, hvor det blir det gjort en reposisjon av discus(menisken). Idet discus settes tilbake (reponeres), forsvinner smerten i kjeven og dermed også feilstillingen av kjeven. Etter en reponering av kjeveleddet blir det anbefalt mellom 2-4 behandlinger av en osteopat for å normalisere kjevens muskler slik at dette ikke utarter seg til en kronisk tilstand for pasienten.

Osteopaten behandler kjevedysfunksjoner
Den nedsatte funksjonen av kjeven/kjeveleddet blir behandlet avhengig av hva som er årsak til kjevesmerten. Ved feil bittstilling henviser osteopaten pasienten til tannlegen, men ofte må vi også her behandle kjevemuskler, hals- og nakkemuskler som har blitt for stramme og som kan være en årsak til symptomer som hodepine, svimmelhet osv. Dersom du sliter med kjevespenninger anbefales det å oppsøke osteopat for å få en grundig undersøkelse av plagene.

Ta kontakt med oss i dag for å sette opp en time til en av våre osteopater. Ring på 23 21 38 00 eller sett opp en time via vår online bookingtjeneste her.