Idrettsskader

Vi kan alle oppleve å få idrettsskader, både som aktiv idrettsutøver og som mosjonist. Risikoen for å pådra seg en skade varierer med hvilke idrett man bedriver, men nærmere 17% av alle personskader er relatert til idrett og sportslige aktiviteter. Årsaken til skadene kan variere og en grundig undersøkelse hos fysioterapeut eller osteopat er viktig for å kunne gi rett behandling og forebygging av nye skader.

Raskt tilbake etter en skade

En idrettsskade kan forekomme på flere steder i kroppen, men likt for alle er at man ønsker seg raskt tilbake til sin respektive idrett. For å kunne komme seg raskt tilbake til trening og konkurranse er det viktig at terapeuten ser på den individuelle skaden som har oppstått, og legger til rette for riktig behandling og opptrening. Det vil være viktig med grundige undersøkelser og eventuelt videre utredning hos spesialist eller røntgen/MR. Man kan dele idrettsskader inn i akutte skader eller slitasje- og belastningsskader.

Akutte skader

• Akutte skader er ofte veldig smertefulle og kan forekomme ved kraftige støt, raske vridninger eller strekk i muskler og ledd. Ved støtskader kan sener, muskler eller leddbånd bli klemt mot knoklene inne i kroppen noe som kan forårsake store smerter.
  • Strekkskader forekommer da muskler, sener eller leddbånd får en for stor påkjenning slik at fibrene slites over. Begge typer av skader skaper en inflammasjon som vil gi hevelse og smerter i skadeområdet. Dette er typiske kneskader som ødelagt menisk, avrevet korsbånd eller støtskader som ofte forekommer i fotball, håndball, alpint eller andre belastende idretter.
  • Dersom du opplever å få en akutt idrettsskade bør du avbryte aktiviteten med en gang.

Belastningsskader

• Belastningskader forekommer når kroppen over en lengre tid er utsatt for ensidig belastning. Dersom du er meget aktiv og trener jevnlig kan små skader og belastningsverk langsomt forverres til aktiviteten blir uholdbar.
  • En vanlig belastningsskade er tennisalbuen. Løping kan også skape overbelastning på føtter, knær og legger, som igjen kan føre til betennelser i for eksempel beinhinnen eller akillessen.

Behandling og forebygging

Behandling og forebygging av idrettsskader vil være viktig dersom du er aktiv idrettsutøver. Terapeutene ved OK klinikken har god kjennskap til forebygging og rehabilitering av idrettsskader. Enkelte av våre terapeuter har selv vært aktive idrettsutøvere og har arbeidet med toppidrettsutøvere. Opptrening ved en idrettsskade vil være essensielt for å komme tilbake på toppnivå. Ved OK klinikken vil du få ekspertise og et faglig sterkt miljø innenfor flere behandlingsformer. Dersom det er behov for tverrfaglig behandling vil våre terapeuter jobbe tett sammen med deg og hverandre for å skape en best mulig behandling, oppfølging og opptrening

Har du fått en idrettsskade? Vi kan hjelpe deg raskt tilbake. Ta kontakt med oss så hjelper vi deg med å sette opp en time til en av våre dyktige terapeuter. Ring oss på 23 21 38 00 eller sett opp en time via vår nettbooking her.

Les mer om hvordan osteopat Hilde Vermedal hjalp skitalent med å bli kvitt plager med melkesyre.