Bekkenløsning

Enkelte kan oppleve å få bekkenløsning tidlig i svangerskapet noe som kan føre til smerter i rygg og hofter. For å få en best mulig hverdag gjennom hele graviditeten vil både forebyggende behandling og behandling ved en bekkenløsning være optimalt. Behandling hos kiropraktor kan være en god behandlingsform for bekkenløsning og bekkenlåsing.

Forebyggende behandling ved bekkenløsning

Bekkenløsning og bekkenlåsing er de mest vanlig plagene som gravide oppsøker kiropraktor for. Forebyggende behandling med blant annet kiropraktikk eller fysioterapi kan redusere plagene og smertene ved en bekkenløsning. Under en graviditet gjennomgår kroppen store forandringer og hormonelle endringer. Når kroppen utsettes for store hormonforandringer ved en graviditet er det viktig at bekkenet og resten av kroppen belaster ledd og muskulatur så optimalt og symmetrisk som mulig. Når bekkenet forskyver seg hos gravide kan det føre til smerter i bekkenet og ryggen, og mange kan oppleve å få gangvansker. Våre kiropraktorer har lang erfaring med behandling av smerter og gangvansker knyttet til bekkenløsning. Kiropraktorene kan raskt finne årsakene til smertene og fastslå om plagene skyldes en bekkenløsning eller bekkenlåsing.

Hva er bekkenløsning?

Bekkenløsning skyldes frigjøring av hormonet relaxin som gjør at leddbåndene slakkes litt. Dette er en fysiologisk og normal reaksjon hos alle gravide i 2. og 3. trimester, men enkelte kan oppleve å få denne reaksjonen tidligere i svangerskapet. Bekkenløsning kan forårsake smerter som stråler ut til lysken, ut mot symfysen, eller ned i beina. Smertene kan ofte forverres ved bevegelse, når du snur deg i sengen eller når du løfter eller bærer noe.

Hva er bekkenlåsing?

Enkelte kan også få bekkenlåsing. Dette vil si en forskyvning av leddflatene i bekkenet. Dette kan føre til smerter og ubehag. Ved behandling hos kiropraktor kan feilstillinger i bekkenet rettes opp og plagene lettes. Som en målsetning vil våre kiropraktorer arbeide for å korrigere eventuelle funksjonsfeil. Disse korreksjonene kan være med og bidra til en bedre fødsel. Våre kiropraktorer vil også kunne gi råd og veiledning under graviditeten med tanke på bevegelsesmønsteret du har og hva man skal tenke på for å redusere eventuelle plager. Mange oppsøker også kiropraktor etter svangerskapet da kiropraktikk kan være en velegnet behandlingsform for skjevhet og feilstilling, eller ved kolikk hos spedbarn

Våre terapeuter innen osteopati, kiropraktikk, fysioterapi og akupunktur har et tett og faglig samarbeid. Dette vil si at dersom det er behov for understøttende behandlinger har våre terapeuter mulighet til å henvise deg videre til andre med ulik fagkompetanse og kunnskap. Vi finner den rette behandlingen for deg!

Les mer om hvordan kiropraktikk kan hjelpe mot bekkenrelaterte plager under svangerskapet i vårt blogginnlegg av vår kiropraktor Ingrid Julia Cowie. Er du plaget med smerter i rygg og korsrygg under svangerskapet kan vi hjelpe deg! Har du spørsmål eller ønsker du å sette opp en time, ta kontakt med oss på 23 21 38 00 eller sett opp en time via vårt online bookingsystem.

Les mer om hvordan osteopati kan være effektfullt for behandling av svangerskapsrelaterte plager.