Smerter i benet

Har du smerter i benet? Det kan være mange årsaker til at smerter i benet oppstår. Ofte kan årsaken til smertene komme fra et annet sted i kroppen og spre seg ned i benet. Det vil derfor være viktig å foreta en grundig og helhetlig undersøkelse av kroppen for å finne årsakssammenhengen for å kunne gi rett behandling.

Belastningsskader

Smerter i bena kan oppstå på grunn av belastningsskader. En årsak kan være at man belaster benet feil når man står eller går og at dette bidrar til å skape feilstilling. Det kan komme av en statisk stående arbeidsstilling eller at hverdagen består av mye gåing og ståing. Langvarig feilbelastning vil skape slitasje noe som kan føre til smerter. Enkelte kan også være født med benlengdeforskjell, som igjen kan gi smerter i bein og andre deler av kroppen. Typiske belastningslidelser som kan gi plager og forhindre den daglige aktiviteten er for eksempel Jumpers knee og Runners knee.

Jumpers knee og Runners knee utløses ofte av gjentagende belastende bevegelser som for eksempel hopping, løp eller spark. Det er en betennelsestilstand som kommer av mikroskopiske bristninger på henholdsvis yttersiden av kneet og den nedre kant av kneskålen. En årsak  kan være feilstillinger i hofter og bekken, eller feilstillinger i ankel og fot. Disse feilstillingene kan føre til begrenset rotasjon i lårben eller underbenet som kan ha stor betydning for hvordan skaden utvikles.

Trange blodårer og dårlig sirkulasjon

Trange blodårer og dårlig sirkulasjon kan også være en årsak til at man får smerter nedover beina. Dette kan ofte komme av langvarig røyking, diabetes eller høyt blodtrykk. Trange blodårer og dårlig sirkulasjon vil kunne føre til nummenhet i leggene, noe som igjen reduserer det naturlige bevegelsesmønsteret.

Spenninger i muskler- ledd og skjelett

Spenninger i muskel-, ledd- og skjelett i rygg og bekken, stramhet i bindevevet rundt organer og forstyrrelser i det kraniosakrale systemet kan føre til et press på nervene som igjen vil kunne gi utsrålende smerter i beina. Det er derfor viktig å gjennomføre en grundig undersøkelse av hele kroppen for å finne årsaken til smertene. Våre terapeuter har et helhetlig øye for kroppen, og gjennomfører grundige undersøkelser og samtaler for å kunne gi deg rett behandling.

Våre fysioterapeuter har lang erfaring med behandling og opptrening av skader. Fysioterapeutene er dyktige på tilrettelegging når det gjelder spesifikke idrettsskader eller typiske kneskader som korsbånd, leddbånd eller menisk. De behandler mennesker i alle aldre og er dyktig på å tilrettelegge behandlingsformen til hver enkelt. Terapeutene har også erfaring knyttet til opptreningsprogram og oppfølging etter operasjoner.

Ta kontakt med oss for å sette opp en time. Ring på 23 21 38 00  eller sett opp en time via vårt bookingsystem.