Smerter i nakken

Smerter i nakken kan ofte forplante seg oppover til hodet, og gi langvarig hodepine, eller de kan strekke seg helt ut mot skuldrene og ryggen. Langvarige nakkesmerter kan påvirke livskvaliteten, og behandling hos kiropraktor kan virke forebyggende på plagene. Våre kiropraktorer har lang erfaring og gode kunnskaper knyttet til nakkerelaterte plager og du finner oss sentralt på Majorstuen i Oslo.

Nærmere halvparten av kiropraktorenes pasienter oppsøker en kiropraktor på grunn av akutte nakkeproblemer. Smerter i nakken kan ofte være forårsaket av spenninger i muskulaturen. En stressende og hektisk hverdag kan føre til økt anspenthet og stramme muskler. Dersom musklene holder seg i en konstant spent tilstand vil dette føre til irritasjon og ømme muskler. Muskelsmerter i nakken kan oppstå relativt hyppig, og kan ofte ses i sammenheng med statiske arbeidsstillinger. De fleste som kommer til en kiropraktor med nakkeproblemer har akutte nakkesmerter, som en låsning eller kink i nakken. Andre behandlingsmetoder som osteopati og fysioterapi anbefales som behandlingsform for kroniske nakkeplager og/eller whiplash.

Våre kiropraktorer forklarer årsaken til smerter i nakken

Våre kiropraktorer har gode kunnskaper og erfaringer vedrørende nakkeplager. Nakken spiller en sentral funksjon i kroppens bevegelsesfunksjon og vi er helt avhengige av at nakken fungerer optimalt for å opprettholde balansen, og for å gjennomføre presise bevegelser. Akutte smerter i nakken er ofte et resultat av en feilstilling i nakken som har utviklet seg over tid, dette kan utløses av faktorer som anspenthet, statisk arbeidsstilling, stress, feil liggestilling etc. Den vanligste årsaken til smerter i nakken er spenninger i muskulaturen i og rundt nakken. Videre kan man oppleve å få nakkesmerter på grunn av manglende bevegelighet i et eller flere ledd i nakken. Dette kan ofte gi en sterkere smerte på den ene siden av hodet og nakken hvor bevegeligheten er redusert. Prolaps, fybromalgi  og forkalkninger i ryggsøylen kan også være faktorer som forårsaker smerter i nakken. Kiropraktikk kan være en god behandlingsform som effektivt kan øke bevegeligheten i nakken og gjenopprette leddenes naturlige posisjon.

Behandling hos kiropraktor

Behandling hos en kiropraktor vil ofte gi økt bevegeligheten i nakken som igjen vil kunne lindre de akutte smertene. Ved å se på årsakssammenhengen velger kiropraktoren den beste behandlingsformen, enten dette er ved hjelp av kiropraktikk og manipulasjonsteknikker eller triggerpunktsbehandling. Manipulasjonsteknikker utført av en kiropraktor eller en osteopat vil øke bevegeligheten i nakken, noe som gjør at du slapper mer av og vil redusere spenningene i nakkemuskulaturen. Ved langvarige smerter i nakken vil opptrening gjennom øvelser som styrker nakkemuskulaturen og øker fleksibiliteten være viktig. Våre kiropraktorer vil være behjelpelige med å sette opp øvelser som er tilpasset ditt behov. Ved langvarige nakkeplager vil en kombinasjon av manipulasjonsteknikker utført av en kiropraktor og opptrening være en effektiv behandlingsform.

Nakkesleng

Nakkesleng (wiplash) kan gi smerter og stivhet i nakken. Det kan også gi svimmelhet og hodepine. De færreste utvikler kroniske plager knyttet til nakkesleng, men det vil være nødvendig å gjennomføre en utredning for å undersøke symptomene.

Hvordan oppstår nakkesleng?

Nakkesleng forbindes ofte med trafikkulykker, men det kan også forekomme ved andre hendelser hvor hodet blir slengt raskt frem og tilbake. Enkelte har kanskje fått skaden knyttet til fall i skibakken, fall på sykkel eller andre typer idrettsskader. Etter et uhell kan man oppleve at nakken føles smertefull og stiv. Plagene kan ofte blir verre dagen etter ulykken.

Vanlige symptomer knyttet til nakkesleng:

• Stivhet i nakken
  • Smerter i nakken
  • Hodepine
  • Svimmelhet, synsforstyrrelser og øresus.
  • Smerter i korsryggen
  • Konsentrasjonsvansker

Hva er den beste behandlingsformen ved nakkesleng?

Dersom du opplever problemer med nakkesleng anbefaler vi deg å komme deg til behandling så raskt som mulig. Våre terapeuter innen osteopati, kiropraktikk, fysioterapi og akupunktur har god kjennskap til symptomer og problemer knyttet til nakkesleng. Terapeutene vil foreta en grundig undersøkelse av dine symptomer, både gjennom kliniske undersøkelser og samtale vedrørende årsaken til smertene. Tverrfaglig behandling er også å anbefale dersom dette kan bidra til å gi en bedre tilnærming til whiplashen din. Nakkesleng og nakkeskader vil oppleves individuelt. Det vil derfor alltid bli tatt hensyn til individuell tilrettelegging og oppfølging av den enkelte plagen for å tilpasse behandlingen best mulig.

Finn ledig time hos en av vår behandlere her.