Knebøy og korsryggsmerter

Hvorfor opplever mange å få smerter i korsryggen når de utfører knebøy? Forrige uke tok vi for oss hvordan dine anatomiske begrensninger kan påvirke hvordan du utfører en knebøy. I dette blogginnlegget vil vår kiropraktor  forklare hvordan blant annet en stram setemuskulatur kan påvirke utførelsen av knebøy og føre til smerter i korsryggen.

Knebøy er en vanskelig øvelse, som det dessuten er viktig at utføres korrekt slik at man unngår smerter i korsryggen. De siste tre ukene har vi sett litt på hvordan enkelte skader og genetiske forutsetninger kan ha innvirkning på hvordan du utfører styrkeøvelsen knebøy. Vi har bare gitt noen få eksempler for å illustrere hvordan kroppen reagerer og fungerer ulikt fra person til person. I den siste delen vil vi se litt på farene knyttet til ryggskader knyttet til styrkeøvelsen knebøy. Når man skal løfte tungt, uansett øvelse, er det viktig å løfte riktig for å unngå skader i rygg og kne.  

Knebøy og korsryggplager

Knebøy er en effektiv øvelse, men den kan også oppleves som en litt vanskelig øvelse. Det kan være vanskelig å utføre øvelsen riktig uten å pådra seg skader og unødvendige plager. Dette kommer også gjerne i forbindelse med at man forsøker å løfte for tunge vekter. For å unngå skader i rygg og kne når du skal utføre en knebøy er det viktig å tenke på at du skal stoppe bevegelsen før korsryggen begynner og krumme seg. Det er mange som gjør denne feilen. Belalstningen på korsryggen vil øke presset på skivene mellom ryggvirvlene i den nedre delen av ryggen din når du utfører en knebøy hvor korsryggen begynner å krumme seg. Dersom du utfører den samme feilen gjentatte ganger vil den gjentagende belastningen over tid føre til en feilstilling i ryggen eller i værste fall en prolaps. I kampen om den dypeste knebøyen bør du hele tiden tenke over din egne kropps evne til å utføre øvelsen. Selv om sidemannen på treningsstudioet tar dypere knebøy enn deg kan det hende at dette er riktig for vedkommende, men ikke nødvendigvis at dette er riktig for deg. 

Dersom du skulle få en låsning i ryggen eller smerter i ryggen etter en treningsøkt så vil det være anbefalt å oppsøke enten en kiropraktor, fysioterapeut eller osteopat for å få behandlet plageområde. En låst og stiv rygg kan fort sette seg og skape langvarige plager. 

Knebøy

Hvordan påvirker setemuskulaturen knebøy?

Et annet element som kan påvirke en knebøy er hvordan styrken i setemuskulaturen din er. Svakheter i setemuskulaturen kan påvirke stabiliteten i kneet. Dersom du forsøker å løfte litt for tungt i en knebøy  har du kanskje opplevd at kneerne din dropper innover mot hverandre. Dette kan være et tegn på at du har en svak setemuskulatur. Svak setemuskulatur kan også påvirke deg i andre treningssammenhenger. Den samme effekten ved at kneerne dropper innover kan komme ved løping eller andre treningsaktiviteter. 

 

sports-731506_1920.jpg

 

Selv om vi nå har gått igjennom mange elementer som kan gi utslag for hvordan du gjennomfører en knebøy så er det viktig å nevne at styrketrening er svært gunstig for nettopp enkelte slitasjeskader av kne. Forskning viser en forbedring som er markant større etter opptrening av et slitt kne eller en kneskade, enn ved kneoperasjon. Lær din kropp og kjenne og vit dine begrensninger når det kommer til hvilke skader du har hatt tidligere og hvor dypt du eventuelt kan gå i en knebøy.

 

Kiropraktor | Ingrid Julia Cowie | Oslo | Majorstuen

Ingrid Julia Cowie
Autorisert kiropraktor

Flere Blogg-innlegg

Nå har vi morsdagstilbud! Få 50% rabatt på din første time hos OK Klinikken.

 

Ryggsmerter er den største enkeltårsaken til sykefravær her til land. Kostnadene utgjør ca. 2 % av brutto nasjonalproduktet og sykefravær står for 90 % av ko...

Etter en helt ødelagt skisesong ble Even Rieber Haugland kvitt melkesyreproblematikken etter en behandling med osteopati.